Tips voor het opvolgen van sales leads

Geen of slechte opvolging van leads is een gemiste kans voor technische groothandels. Maar hoe pak je die opvolging nu aan? 4 tips.

Tip 1: Maak van leads opvolgen een continu proces
Wat gebeurt er met leads? Zet het in een systeem. Hierdoor zie je meteen in welke fase van een proces een prospect zit. Ook kun je je resultaten en activiteiten beter plannen. En de effectiviteit van het proces kan makkelijk worden gemeten.

Tip 2: Maak een stappenplan
Welke stappen moeten worden ondernomen om een lead op te volgen? Schrijf het proces uit op papier. Verwerk stappen in bijvoorbeeld een stroomdiagram.

Tip 3: Zorg dat iemand verantwoordelijk wordt voor leadopvolging
Meestal worden leads direct aan verkopers gegeven. Door de druk van het presteren worden onrijpe leads daardoor niet altijd opgevolgd. Door iemand verantwoordelijk te maken voor juist deze leads, krijgen ook minder rijpe leads de aandacht die ze verdienen.

Tip 4: Wat als je de opdracht misloopt?
Gaat je lead toch naar de concurrent? Blaas dan de aftocht met opgeheven hoofd. Bedank je klant of prospect voor de belangstelling. Zo maak je het makkelijk dat hij of zij toch weer contact opneemt. Verstrek ook altijd contactgegevens en zeg dat je klaar staat om alsnog vragen te beantwoorden.

Meer weten over hoe je een potentiële klant kunt benaderen? Of hoe je goed in kunt gaat op het beslissingsproces van een prospect? In de opleidingen van Praktijkacademie PiTtiG komt het aan bod.