Leren in en met de lijn: Zoveel meer dan...

Leren in en met de lijn

Zo veel meer dan: “Hoe was je cursus?”

Medewerkers in de ‘leerstand’ krijgen

De lijnmanager is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van zijn of haar medewerkers. De manager initieert, faciliteert en implementeert bijvoorbeeld trainingen, e-learnings of toolboxmeetings. De medewerker blijft eigenaar van het leren. Dat initiëren, faciliteren en implementeren is vooral en juist van belang in tijden waarin medewerkers vanuit eigen ‘academies’ en andere leer-landschappen allerlei e-learnings krijgen aangeboden. Want met alleen een aanbod van e-learnings bouw je nog geen positieve leercultuur. Wil je medewerkers echt aan het leren krijgen én houden, dan vraagt dat om doorlopende aandacht van hun leidinggevende.

Positieve aandacht geven aan het leerproces

Zo zijn er tal van leidinggevenden die op een positieve manier aandacht geven aan het leerproces van hun medewerkers.

  • Ze vragen aan hun medewerker: “Hoe ging het?” of “Wat heb je ervan geleerd?“
  • Ze bespreken samen eventuele opdrachten uit gevolgde e-learnings.
  • Ze laten hun medewerker de geleerde lessen presenteren aan de teamcollega’s.

Waarderend onderzoeken

Op die manier geef je op positieve wijze aandacht aan de leerprestaties van je medewerkers. En je zorgt ervoor dat het leerrendement vergroot wordt, door het écht de dagelijkse werkpraktijk binnen te trekken. De kunst is om dat op een positieve manier te doen. Door waarderende, onderzoekende vragen te stellen, die vooral de positieve aspecten van het leren belichten.

Dus niet “Hoe was je training?”, want dan krijg je meestal iets te horen als: “was leuk, maar niet direct toepasbaar bij ons……, wij doen dat toch wel echt heel anders….”. Ga er even echt voor zitten en focus in je gesprek op wat wél goed was aan de training, wat wél goed werkte en wat wél relevant was voor het team. Wat wél ruimte gaf om ermee te gaan experimenteren in het dagelijkse werk.

  • “Ik hoor je vertellen wat niet lukte tijdens de training, of niet goed gaat. Kan je vertellen wat je graag (wel) nog verder zou willen ontwikkelen?
  • “Wat is je wens, wat zou je graag meer willen zien of leren?
  • “Wat waren je positieve ervaringen tijdens de training?”
  • “Wat maakte dat dit goed ging?”
  • “Wat was jouw bijdrage daarin? Wat was jouw rol waardoor het goed ging,  waardoor het lukte, waardoor het een succes werd?”

Aandacht richten op positieve aspecten van het leerproces

Met dit type vragen richt je de aandacht en de energie van de medewerker op alle positieve resultaten van leren, wat wél goed is en goed gaat, wat wél lukt. En alles wat je aandacht geeft, groeit. Dus ook de aandacht voor het positieve.

Naar een sterkere leerdrive

Door op deze manier het gesprek aan te gaan met je medewerker in opleiding, bouw je aan een nog sterkere leerdrive bij je medewerkers en een sterkere leercultuur in je groothandel.

Meer weten?

Wil je hier meer over weten? Jezelf of je leidinggevenden ontwikkelen in het bouwen van een positief leerklimaat? Of een e-learningprogramma voor leidinggevenden neerzetten in je groothandel over het bouwen van een positief leerklimaat? Neem dan contact met ons op.