Prijsbeleving: iets om rekening mee te houden

Prijs is meer dan een getal. Zo draait er veel om de prijsbeleving. Prijsbeleving kan uiteengezet worden in de waarde die de koper aan het product of de dienst koppelt. Maar ook hoeveel de koper bereid is ervoor te betalen. Vanuit zijn of haar persoonlijke beleving ervaart een koper vaak iets als 'duur' of juist 'goedkoop'.

Price is what you pay, value is what you get’

De juiste prijs bepalen is een vak apart. Kortingen, promoties en prijsverlagingen leiden vaak tot kortetermijnverkopen. De truc is om waarde toe te voegen aan het product of de dienst. Wist je dat sommige bedrijven juist hun prijzen omhoog bijstellen als de prijsbeleving hier de gelegenheid toe biedt? Feit is dat klanten soms te veel betalen voor een product, maar zij dit niet als zodanig ervaren. Hierdoor weet het bedrijf echter wel de winstmarge te verhogen.

Meerwaarde creëren

Waarde verhogen is dus het devies. De vraag is: hoe doe je dit? Dit heeft alles te maken met het achterhalen van de ‘pijn’ bij de klant. Hoe kun je deze wegnemen, behalve met het leveren van jouw product? Tegenwoordig is ‘tijd’ een belangrijke factor en dus een pijnpunt. Snel kunnen leveren verlicht deze ‘pijn’. En hierdoor creëer je meerwaarde voor de klant. Naast factor tijd zijn 'oprechte hulp' en 'interesse tonen' ook zaken waaraan veel waarde wordt gehecht door klanten.

De waarde van luisteren

Kortom, slaag je erin de pijn van jouw klant weg te nemen? Dan zorg je voor waarde. Je doet dit door te luisteren, goed onderzoek te doen en met hen in gesprek te gaan. Ontdek hoe je jouw product of dienst nog waardevoller kan maken. Meer over de zin en onzin van kortingen, prijsbepaling en andere verkooptechnische zaken komt namelijk aan bod in de opleidingen van PiTtiG Sales.