3 kritische succesfactoren voor duurzame inkoop

Als inkoper ben je de spil binnen je organisatie. Ook kun je een aanzienlijke impact hebben op de duurzaamheidsdoelstellingen binnen jouw technische groothandel. Inkoop – waaronder het managen van leveranciers in de supply chain – is een krachtig middel om duurzaamheid binnen de bedrijfsvoering te realiseren.

Maar hoe veranker je nu die duurzaamheid binnen het inkoopproces? Wij hebben 3 kritische succesfactoren voor je op een rij gezet.

1. Communicatie is key
Het communiceren van strategie, doelstellingen en resultaten naar stakeholders binnen en buiten de organisatie zorgt voor meer steun en draagvlak op het vlak van duurzaamheid en inkoop. Met een goede communicatie kun je bovendien meer bewustzijn creëren op het gebied van duurzaamheidskwesties.

2. Meten van impact
Door het periodiek meten van de resultaten met behulp van Key Performance Indicatoren (KPI’s) kun je makkelijker én tijdiger beslissingen nemen en bijsturen. KPI’s zijn namelijk essentieel om te sturen op continue verbeteringen binnen het inkoop- én duurzaamheidsproces.

3. Gevalideerde inkoopstrategie vertaald naar concrete doelstellingen
Per duurzaamheidsaspect is het mogelijk om strategische doelstellingen te formuleren met zogenoemde streefwaarden. Bij het opstellen van leverancierscontracten kunnen bijvoorbeeld doelstellingen worden geformuleerd op het vlak van CO2-reductie of energie-efficiëntie.

Meer weten over inkoop? In de opleidingen en modules van PiTtiG vóór de Technische Groothandel komt het aan bod. Zo wordt er bijvoorbeeld ingegaan op onderwerpen als contractmanagement, het besparingspotentieel en leveranciersrelaties. Neem contact op Praktijkacademie Technische Groothandel voor meer informatie.